Také v druhém pololetí proběhl v hodinách zeměpisu na 2. stupni projekt, při kterém byla využita metoda KWL (Know-Want-Learnt), tedy Vím – Chci vědět – Dozvěděl jsem se, a to v rámci CLIL výuky anglického jazyka. Tato metoda rozvíjí u žáků kritické myšlení, schopnost práce s informacemi a podporuje spolupráci ve skupině.
Cílem projektu bylo naučit žáky informace nejen vyhledávat, třídit a ověřovat, ale také je sdílet s ostatními a zlepšovat své komunikační dovednosti v angličtině. Důraz byl kladen také na vzájemné učení mezi spolužáky.
Žáci pracovali ve skupinách, ve kterých si sami vybrali téma, které je zaujalo. Postupovali podle tří kroků strategie KWL:
🟦Fáze Know (Vím): Skupiny začaly brainstormingem, při kterém zapisovaly, co už o dané zemi vědí. Zaměřily se na informace zeměpisné (poloha, hlavní město) i kulturní, historické nebo gastronomické.
🟦Fáze Want (Chci vědět): V této části si žáci pokládali otázky, na které by chtěli během práce najít odpovědi. Důležité bylo naučit se správně otázky formulovat a zaměřit se na méně známé nebo dosud neprobírané informace.
🟦Fáze Learnt (Dozvěděl jsem se): Ve třetí fázi žáci vyhledávali odpovědi na své otázky v učebnicích, článcích, online databázích či videích. Zároveň se učili ověřovat správnost a důležitost nalezených informací, což vedlo k rozvoji jejich kritického přístupu k práci s daty.
Projektová témata podle ročníků:
🌍6. ročník: Státy Afriky
🌏7. ročník: Státy Asie
Na závěr každá skupina svou práci představila ostatním formou dialogu v angličtině. Projekt žákům pomohl lépe porozumět zvolenému tématu a naučil je samostatně klást otázky i hledat na ně odpovědi – což se ukázalo jako největší výzva, ale většina žáků ji zvládla velmi dobře, jak je vidět z ukázek jejich prezentací.
Výuku metodou CLIL uskutečňujeme díky projektu Škola pro život V, který podpořilo Statutární město Ostrava v rámci dotačního řízení Programu na podporu cizojazyčné výuky na území statutárního města Ostravy částkou 260 tisíc Kč.
Text, foto a vedení aktivity: L. Vařáková, H. Veličková.