V hodinách zeměpisu na 2. stupni proběhl zajímavý projekt v rámci CLIL výukou anglického jazyka. Žáci si osvojili strategii KWL (Know-Want-Learnt), tedy Vím – Chci vědět – Dozvěděl jsem se, která podporuje kritické myšlení, práci s informacemi a spolupráci ve skupině.
Hlavním cílem této aktivity bylo ukázat žákům, jak mohou informace nejen získávat, třídit, ověřovat a sdílet je se spolužáky, ale i zlepšit komunikační dovednosti a učit se od sebe navzájem.
Žáci byli rozděleni do menších skupin, ve kterých si zvolili téma, které je zaujalo. Postupovali podle třífázové strategie KWL:
Fáze Know (Vím): Žáci zahájili brainstormingem, během kterého shromažďovali všechny informace, které o daném tématu již znají. Zapisovali nejen zeměpisné informace, jako je poloha, klima nebo hlavní město, ale i kulturní zajímavosti, historické události či typické jídlo.
Fáze Want (Chci vědět): V druhé fázi si skupiny kladly otázky, které by chtěly o zvoleném tématu zjistit. Důležité bylo správně formulovat otázky a zaměřit se na aspekty, které nebyly během výuky zmíněny.
Fáze Learnt (Dozvěděl jsem se): Ve třetí fázi žáci hledali odpovědi na své otázky pomocí různých zdrojů – učebnic, článků, online databází nebo videí. Klíčem bylo, aby žáci informace ověřovali a vyhodnocovali jejich relevantnost. Tím se učili pracovat s informacemi kriticky a efektivně.
Žáci pracovali na následujících tématech: Vesmír, Země a sféry.
Na závěr každá skupina odprezentovala své téma formou dialogu v angličtině. Strategie KWL vedla žáky k hlubšímu porozumění tématu, rozvíjela jejich dovednost správně formulovat vlastní otázky a hledat na ně odpovědi, což byla nejnáročnější část projektu. Většina žáků však úkol zvládla skvěle, což je vidět z ukázek.
Text: L. Vařáková.